מצבר לרכב הוא מרכיב מכריע במערכת החשמל של כל רכב. עם הזמן, מצברים לרכב עלולים להתקלקל ולאבד את יכולתם להחזיק טעינה, ולדרוש החלפה. החלפת מצבר לרכב עשויה להיראות כמשימה מרתיעה, במיוחד עבור אלה ללא ניסיון קודם בתחזוקת רכב. עם זאת, עם הידע הנכון וההליך הנכון, זה יכול להיות תהליך פשוט ובטוח. מאמר זה נועד לספק מדריך מפורט כיצד להחליף כראוי מצבר לרכב, במידה ואתם רוצים לנסות לבד במקום להזמין מצבר עד הבית, כולל מידע טכני, הוראות שלב אחר שלב וטיפים מקצועיים.

איך פועל המצבר ברכב?

לפני שמתעמקים בתהליך ההחלפה, חיוני להיות בעל הבנה בסיסית של מצברים לרכב. מצברים לרכב הם יחידות נטענות האוגרות אנרגיה חשמלית כדי להפעיל את מנוע ההתנע של הרכב, מערכת ההצתה ורכיבים חשמליים שונים אחרים. הם בדרך כלל מורכבים מלוחות עופרת השקועים בתמיסת אלקטרוליט.

שני הסוגים העיקריים של מצברים לרכב הם:

  • מצברי עופרת-חומצה: אלו הם הסוג הנפוץ ביותר של מצברים לרכב ונמצאים לרוב בכלי רכב ישנים יותר. הם מנצלים לוחות עופרת וחומצה גופרתית כאלקטרוליט.
  • מצברי זכוכית סופג (AGM): סוללות אלו מתקדמות יותר והופכות לפופולריות יותר ויותר. סוללות AGM משתמשות במפרידי מחצלות זכוכית ובחומר סופג כדי להחזיק את האלקטרוליט, ומספקות עמידות משופרת לרטט וביצועים טובים יותר.

אז איך מבצעים את ההחלפה של המצבר?

בכמה שלבים:

  1. אמצעי זהירות – החנה את הרכב באזור מאוורר היטב הרחק מלהבות פתוחות או ניצוצות. הפעל את בלם החניה וכבה את המנוע ולבש משקפי מגן וכפפות כדי להגן על עצמך מכל סכנה אפשרית.
  2. אתר את המצבר –  עיין במדריך למשתמש של הרכב שלך כדי לאתר את המצבר. ברוב המכוניות, הוא ממוקם בתא המנוע. זהה את החיבורים החיוביים (+) והשליליים (-) בסוללה.
  3. נתק את המצבר – התחל תחילה בניתוק המסוף השלילי. שחרר את האום או הבורג המאבטחים את המסוף, ולאחר מכן הסר בזהירות את הכבל מעמוד הסוללה. חזור על התהליך עבור המסוף החיובי, וודא לא לגעת במשטחי מתכת כלשהם עם מפתח הברגים/שקע כדי למנוע יצירת קצר חשמלי.
  4. הסר את המצבר הישן – בדוק אם יש מהדקי משיכה המאבטחים את הסוללה. הסר אותם באמצעות הכלים המתאימים. הרם את הסוללה הישנה ממגש הסוללה, הקפד לא להפיל אותה או לשפוך אלקטרוליט כלשהו.
  5. נקה את מגש הסוללה והמסופים – בדוק את מגש הסוללה לאיתור לכלוך או קורוזיה. נקה אותו באמצעות מברשת ניקוי סוללה או מברשת תיל. בדוק את מסופי הסוללה לאיתור קורוזיה או הצטברות חומצה. אם קיימים, נקו אותם באמצעות מנקה מסופי סוללה או תמיסה של סודה לשתייה ומים. שפשפו בעדינות עם מברשת עד שהדקים נקיים.

או פשוט – הזמינו מצבר עד הבית באשדוד או בכל עיר אחרת, וכך תהיו בטוחים שזה יבוצע נכון.