כפי שכבר דיברנו במאמרים באתר, המצבר הוא הסוללה של האוטו, הוא חלק מהותי ובלעדיו לא יהיה ניתן להניע את האוטו. על כן חשוב להיות ערים לנורות אזהרה אשר מאותות לנו שהגיע הזמן להחליף מצבר.

במאמר זה נדון במספר גורמים נפוצים אשר עלולים לגרום למצבר להיגמר או להתקלקל:

1. ווסת תקול – חשוב לדעת, מי שמטעין את המצבר הוא האלטרנטור, האלטרנטור הוא חלק מרכזי במערכת החשמל ברכב, מדובר בעצם בתצורה של סליל, מוט מגנטי ורצועה. תפקידו העיקרי הוא לייצר אנרגיה חשמלית מסיבובי המנוע ובכך להטעין את המצבר. כדי שלא יעבור ממנו מתח חשמלי גבוה מדי, יש ווסת באלטרנטור שאחראי לווסת את כמות המתח שהמצבר מקבל. ככל שיותר מערכות חשמליות ברכב דולקות הוא מעביר יותר זרם. פעמים רבות קורה שהווסת לא תקין והוא גורם לקפיצות ונפילות מתח, דבר שמשפיע באופן ישיר על המצבר, וגורם לו לצאת משימוש.

2. אלטרנטור לא תקין – כפי שציינו בסעיף קודם, האלטרנטור הוא זה שאחראי לתת כח למצבר, ברגע שהאלטרנטור לא תקין – המצבר לא מקבל חשמל, אתם ממשיכים להדליק את המערכות החשמליות ברכב מבלי לדעת שאתם מרוקנים את המצבר, ואז ברגע הוא פשוט מפסיק לעבוד. זה יכול לקרות באמצע נסיעה או כשבדיוק הגעתם ליעד סגרתם את האוטו ולא תוכלו להדליק אותו יותר. חשוב שיהיה לכם מספר של איש מקצוע אשר מגיע עד אלייך להחליף את המצבר. בין אם נקעת בשול הדרך או שאתה צריך שיגיע עד אלייך הביתה.

3. מזג האוויר – בעבר דיברנו במאמר כיצד מזג האוויר משפיע על מצבר האוטו, ציינו כי מזג אויר קר מאוד, גורם למנוע הקר להתאמץ יותר בהנעה. כשהסטרטר שמניע את הרכב מתאמץ, הוא צורך יותר חשמל מהמצבר, המצבר עובד קשה יותר, ולכן נוטה להתקלקל. מזג אויר חם מאוד, מנגד, גורם למצבר, שהוא בעצם קופסה שחורה, להתחמם מאוד, וזה מוביל לכך שרכיבים חשמליים בתוכו יתפרקו ויתבלו מהר יותר. כך שבימים של גלי חום יש גם גל של החלפת מצברים.

4. השארת פנסי רכב דולקים – אם השארתם את האורות ברכב דולקים, גרמתם לסוללה של המצבר להתרוקן מבלי שיהיה מה שיטעין אותו. במקרה כזה יש שתי אפשרויות:  או שהמצבר יחזור לתפקוד אחרי הטענה עם כבלים, או שהוא לא יחזור לשימוש כלל ותיאלצו להחליף אותו. 

5. בלאי – לאחר ניסיון של אנשי המקצוע שלנו בשוק ובעבודה שוטפת עם מצברים, זמן החלפה ממוצע של מצבר טוב נע בין 3-4 שנים.

לסיכום, אהיה ערני לנורות, שים לב להחליף את המצבר ישר כשאתה נתקל בבעיה וכך תימנע מנזק בלתי הפיך