בעידן המאופיין בדאגות סביבתיות גוברת ובהתמקדות גוברת בפרקטיקות בר קיימא, תעשיית הרכב אינה יוצאת דופן. היבט מרכזי אחד באחריות הסביבתית של התעשייה הזו סובב סביב סילוק ומיחזור של מצברים לרכב. סוללות עופרת-חומצה מסורתיות הן כבר מזמן הסטנדרט לכוח הרכב, אך ההשפעה האקולוגית של סילוקן עוררה חששות משמעותיים. עם זאת, עם העלייה של שיטות סילוק ומחזור סוללות ידידותיות לסביבה, אנו עדים לשינוי מבטיח לעבר עתיד רכב ירוק יותר, ולכן גם חשוב לבחור מוסך נייד המבטיח העברה של המצבר הישן לאתרי מחזור מתאימים.

הציווי הסביבתי

סוללות לרכב, בעיקר סוללות עופרת חומצה, היוו בעבר דאגה סביבתית בשל מרכיביהן המסוכנים. עופרת, חומצה גופרתית ומארזי פלסטיק הם המרכיבים העיקריים של סוללות אלה, וסילוק לא נכון עלול להוביל לזיהום קרקע ומים, מה שמציב סיכונים חמורים למערכות אקולוגיות ולבריאות הציבור.

הרכיבים המסוכנים

·         מוביל: עופרת היא אחד המרכיבים המדאיגים ביותר במצברים מסורתיים לרכב. זוהי מתכת כבדה רעילה מאוד לבני אדם וחיות בר. כאשר לא נפטרים כראוי, עופרת עלולה לדלוף לאדמה ולמי התהום, ולהוביל לזיהום ולבעיות בריאות אפשריות.

·         חומצה גופרתית: חומצה גופרתית היא חומר מאכל מאוד המשמש כאלקטרוליט בסוללות עופרת. כאשר הוא משוחרר לסביבה, הוא עלול לפגוע במערכות אקולוגיות, חיים מימיים ואיכות הקרקע.

·         מארזי פלסטיק: מארזי הפלסטיק של מצברי הרכב עשויים בדרך כלל מפוליפרופילן. אמנם לא מסוכן כמו עופרת או חומצה גופרתית, אבל סילוק לא נכון של פסולת פלסטיק תורם למשבר זיהום הפלסטיק העולמי.

הגישה האחראית

כדי להתמודד עם הדאגות הסביבתיות הללו, יצרני רכב, ממשלות ותעשיות מיחזור התאחדו כדי לבסס גישה אחראית לסילוק ומיחזור סוללות.

·         איסוף ואחסון: היבט קריטי אחד של סילוק סוללות אחראי הוא איסוף ואחסון בטוח של סוללות ישנות. מרכזי איסוף ומתקני מיחזור מצוידים לטפל באחסון בטוח של סוללות משומשות, מניעת דליפות וזיהום.

·         הובלת סוללות: טיפול נכון והובלה של סוללות ישנות חיוניים כדי למנוע שפיכה וזיהום במהלך המעבר. מובילים מקצועיים מבטיחים שהסוללות ארוזות בצורה מאובטחת כדי למנוע דליפות או נזק.

·         תהליך מיחזור: מיחזור מצברים ישנים לרכב כרוך בתהליך רב-שלבי שנועד להפיק חומרים יקרי ערך תוך מזעור ההשפעה הסביבתית. להלן פירוט פשוט של תהליך המיחזור:

הטבות סביבתיות:

·         חשיפה מופחתת לעופרת: החלפת מצבר עם מיחזור נכון ממזער את שחרור העופרת לסביבה, ומפחית את הסיכונים הבריאותיים.

·         חיסכון באנרגיה: מיחזור דורש פחות אנרגיה מאשר ייצור סוללות חדשות מחומרי גלם, מה שמפחית את פליטת הפחמן.

·         שימור משאבים: מיחזור שומר על חומרים יקרי ערך כמו עופרת, שהיא סופית ויקרה להפקה.