כל בעל רכב, וגם מי שלא, שמע על המושג אלטרנטור. אלטרנטור ברכב הוא סוג של גנרטור. בתוכו נמצא סליל ומוט מגנטי. בעת ההפעלה של מנוע הרכב, רצועה המחוברת אל המוט מסובבת אותו והוא הופך אנרגיה מכנית לאנרגיה חשמלית, מה שמטעין את המצב ומספק את המתח החשמלי הדרוש לכל הרכיבים החשמליים ברכב.
במצב תקין, הטעינה של האלטרנטור בזמן שהרכב מונע צריכה להיות בין 13.5V לבין 14.2V, המספר משתנה על פי רכיבי החשמל המופעלים כמו המזגן, האורות ברכב ורכיבים חשמליים נוספים. במידה ועצמת הטעינה חלשה יותר, או שישנה תקלה אחרת באלטרנטור, הדבר ישפיע על כל הרכב וימנע מכם אפשרות לנסוע בו בצורה תקינה. לכן, במקרה וישנה בעיה כזו יש לבצע החלפת אלטרנטור באופן מיידי.
תקלות שיכולות להצביע על בעיה באלטרנטור:
- נורת טעינה דלוקה – במידה ונורת הטעינה בלוח השעונים ברכב דולקת, משמעות הדבר היא שאין טעינה ברכב, מה שאומר שהאלטרנטור לא מטעין את המצבר.
- נורת טעינה לא נדלקה – במצב כזה יכול להיות שיש בעיה אשר גורמת לניתוק ולא מאפשרת הזרמה של זרם חשמלי אשר צריך להגיע אל האלטרנטור. במקרה כזה יש צורך לפנות לבדיקה יסודית של הרכב אצל חשמלאי רכב.
- רצועת אלטרנטור קרועה – שחיקה או התייבשות של הרצועה תגרום לקרע ברצועת האלטרנטור, ולכן חשוב לבדוק מצבים של התייבשות או שחיקה של הרצועה בכל פעם שמבצעים טיפול ברכב.
- טעינת יתר – מקרה בו האלטרנטור מספק מתח גבוה מידי עבור המצבר. תקלה זו הינה מסוכנת מאוד ומיד שמגלים אותה יש לפנות אל מוסך.
חדש או משופץ?
אם אתם מגלים כי אתם צריכים לבצע החלפת אלטרנטור, בוודאי כמו רבים, גם אתם מתלבטים האם לבחור באלטרנטור חדש או משופץ. ובכן, חשוב לדעת כי לא תמיד ההעדפה הנכונה היא לאלטרנטור חדש, אתם יכולים למצוא אלטרנטור משופץ איכותי אשר פועל בדיוק כמו חדש, ועולה כמה מאות שקלים פחות ממנו.
כמובן, בדקו מי ביצע את השיפוץ. אם הוא בוצע על ידי מומחה בעל המלצות בתחום, בהחלט ייתכן כי זה יהיה צעד חכם יותר לרכוש אלטרנטור משופץ על פני חדש.